недеља, 9. јун 2013.

Jeftina starinska torta od griza i jabuka


Dobro, "jeftino" je širok i relativan pojam. U ovu jednostavnu torticu ne ide mnogo jaja, ne idu orašasti plodovi ni čokolada. Jedini sastojak koji je danas skuplji u odnosu na vreme iz kog datira recept je puter, ali je kolač i dalje jeftiniji od mnogih drugih. Ne znam baš da li je torta, po našim savremenim merilima, ali se brzo i jednostavno priprema, malo duže se peče a testo možete da pripremite i dan ranije i ostavite u frižideru, tako da Vas ova torta ili šta god da jeste, neće ni malo opteretiti ako čekate goste, nemate vremena i tome slično.
Ipak, recept je imao jedan čudan feler. Ne razumem tu zagonetku, u njemu piše da se puter, šećer, jaja  i griz umute za fil i onda naliju hladnim mlekom, koje bi na hladnom, ne na vatri, griz trebalo da popije.
E, pa, to se nije desilo :-)
Kako sam se, na jedini logični način snašla, čitajte dalje u receptu :-))

Sastojci  

Testo

125 gr. putera
 1 jaje
50 gr. šećera
kašika ruma
kašika mleka
250 gr. brašna

Umutite puter sa šećerom pa dodajte jaje, rum i mleko i naposletku brašno. Umesite prhko testo i ili ga stavite u frižider  umotano u foliju, ili odmah njime obložite dno i stranice dubljeg kalupa, kao što radite kada spremate kiš. Pošto sam pekla u okruglom kalupu za tortu koji je zarđao :-) prvo sam ga nauljila pa i dno i ivice obložila papirom za pečenje.
Pravila sam tortu od pola smese pa sam je pekla u kalupu čiji je prečnik 17 cm. Nije visoka, mislim da bi kalup promera 24-26 cm bio idealan za celu meru. Ne treba da bude visoka kako bi mogla fino da se ispeče.

Fil 

 125. gr. putera
 125 gr. šećera
2  jajeta
4 -5 vanilin šećera ili par kašika Vašeg domaćeg vanilin šećera :-)
2 50 gr. griza
1  l. mleka

Pošto sam puter i šećer umutila penasto, dodala sam jaja i griz, a onda ulila hladno mleko, jer je u receptu pisalo "nevareno". Mogu da pretpostavim da je mleko trebalo da bude toplo, ali ne ključalo, i da bi u tom slučaju možda griz "proradio", i pokupio to mleko. 
Ja sam bila šokirana. Prvo, naravno da je puter u grudvicama isplivao na površinu mleka, a ono je ostal ostalo tečno iako je prenoćilo u frižideru ( nisam smela da ga ostavim van ).
Izjutra sam sve to prebacila u šerpu u zagrejavala na šporetu dok griz nije počeo da se zgušnjava i dobio gustinu ređeg pudinga, pa sam ga odmah skinula sa vatre.
Tako poluskuvan griz sa sipala preko testa i sprovela u rernu.
Ukupno vreme pečenja je sat i po. Negde posle pola sata izvadila sam kolač iz rerne da stavim jabuke.

Još

 3 jabuke
 šećer u prahu

 Za meru sastojaka koje sam navela, 3 jabuke će biti dovoljno. Oljuštite ih i očistite im sredinu pa ih isecite na tanke kriške i složite kao crepiće po grizu. Vratite kolač u rernu na još sat vremena pečenja.
Kada ga izvadite iz rerne, ostavite da se ohladi pa obilno pospite šećerom u prahu.
Ukusan je za svu muku koju sam imala :-)
Sigurno ću ga praviti ponovo, sa mlakim mlekom. Ukoliko griz može da popije takvo mleko, težina izrade zaista bi bila na šaljivom nivou :-) Mada je i ovako ova jednostavna torta ( ili pita ) opravdala ime ispunila očekivanja :-)


* Napomena: Ako, kao ja, volite slađe kolače, možda Vam ni ovaj kolač neće biti dovoljno sladak. Zato sam ga ja nakon posipanja šećerom prelila sa kašikom - dve slatka od trešanja, ne domaćeg  već nekog kupovnog koje više liči na jako sladak kompot. U tom ruhu, ovo je fenomenalno. :-)

2 коментара:

  1. Fini sočan kolačić. Ono nevareno bih ja tumačila nekuvano, a ne ladno. E, nekad su mlekarice ranom zorom na biciklu raznosile sveže, tek pomuženo mleko svojim mušterijama u gradu. Bar je tako bilo kod moje bake u Kruševcu...još se sećam bake kako lončetom od pola l odmerava baki u šerpu mlekce...a baka šerpu pravo na šporet...Kako god, fino si se ti snašla.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja "sunula" ladno XD Kao teletabis XD Ja se sećam onih drvenih stalaka po selu gde su ljudi ostavljali mleko, i niko ga nije dirao dok ne pokupi onaj kome je namenjeno :-)
      Fin je kolač ali meni nije dovoljno sladak ( doduše, ja imam malo poremećen osećaj za slatko )tek sa šećerom jeste.
      Hvala :-)

      Избриши

Volim da čitam Vaše komentare :-)